Wij gebruiken cookies

De cookies worden gebruikt voor onderzoek naar webstatistieken. Dat helpt ons om de site te verbeteren.

Zorg goed voor jezelf

Door het coronavirus zitten we nu veel thuis. Het is belangrijk om juist nu goed voor jezelf te zorgen. Denk hierbij aan mentaal fit blijven, voldoende bewegen en gezond eten. Op deze webpagina geven we je tips over hoe je dat kunt aanpakken.

Mentaal fit blijven

Structuur

Het is misschien verleidelijk om nu iedere dag lekker lang in bed te blijven liggen en in je pyjama door huis te lopen. Toch is dit geen goed idee. Het is belangrijk om voor structuur te zorgen. Ga iedere ochtend rond hetzelfde tijdstip uit bed. Kleed jezelf aan en geniet van een lekker ontbijtje. Probeer ’s avonds rond dezelfde tijd naar bed te gaan.

Thuiswerken

Misschien vind je het lastig om thuis alle dagen optimaal te functioneren. Het kan helpen om iedere werkdag te beginnen met het maken van een (dag)planning voor jezelf. Heb je kinderen thuis? Thuiswerken combineren met het schoolwerk van kinderen kan veel van je vragen. Het helpt om blokken te plannen van 1 á 2 uur. Focus je in die tijd op jullie taken en neem daarna samen een korte break. Vaste werkplekken geven ook structuur: geef jezelf, je partner en/of kinderen dus een eigen werkplek. Dit geeft onderscheid en rust.

Wees lief voor jezelf

Er zullen momenten zijn dat je bang, verdrietig of geprikkeld bent. Deze gevoelens zijn heel logisch. Het is goed om te weten dat je niet de enige bent die zich zo voelt. Probeer de situatie te accepteren en wees mild voor jezelf en anderen. Is het huis even een bende? Jammer dan. Ben je even niet de perfecte ouder die je wil zijn? Het zij zo.

Het is belangrijk om te blijven praten over wat je bezighoudt. Zit je er even doorheen? Praat hier dan met iemand over. Bijvoorbeeld met je partner, familie of vrienden. Je kunt voor een luisterend oor ook contact opnemen met de hulplijn van het Rode kruis: 070 - 4455 888. Lopen de spanningen thuis op? In dit document vind je tips en telefoonnumers.

Omgaan met kinderen in coronatijd

GGD IJsselland heeft een aparte webpagina met informatie over omgaan met kinderen in coronatijd.

(social) media

Er is de hele dag door veel nieuws over het coronavirus. Je kunt onrustig worden van al deze nieuwsberichten. Beperk daarom je nieuwsinname. Dit kun je doen door een vast moment op de dag te kiezen waarop je even het nieuws gaat lezen. Bekijk op dat moment alleen informatie van betrouwbare nieuwsbronnen en vermijd nepnieuws.

Leuke dingen doen

Probeer in en rondom huis leuke dingen te doen. Bel iemand op, kijk die film die je al heel lang wil zien, begin in een goed boek, maak een puzzel of ga lekker knutselen. De huidige situatie kan ook juist ruimte geven om eindelijk wat klusjes op te pakken. Bijvoorbeeld het maken van een fotoalbum, de zolder opruimen, de kledingkast uitzoeken enz.

Voldoende bewegen

Nu we veel thuiszitten, is het belangrijk om te zorgen dat we voldoende bewegen. Dat kan met de volgende tips:

Frisse neus

De makkelijkste (en misschien wel de gezondste) tip is om lekker naar buiten te gaan. Pak de fiets of ga een stuk wandelen. Let hierbij wel op dat je 1,5 meter afstand houdt van anderen. Vermijd dus drukke plekken.

7 minute work-out

Via de GGD Appstore kun je de app 7 minute workout downloaden. In 7 minuten doe je dan 12 oefeningen van 30 seconden. Leuk om samen met je partner en/of kinderen te doen.

In spin, de bocht…

Wist je dat touwtje springen heel goed is voor je conditie, billen, buikspieren en benen? Springen maar! Met een wedstrijdje tegen iemand anders, maak je er meer een uitdaging van.

Trampoline springen

Even (samen) trampoline springen is een goede workout. Je traint hiermee je been-, bil- en buikspieren. Met sprongen van 10 tot 20 centimeter houd je het langst vol en train je het meest effectief.

Yoga

Door het vele thuiszitten (en thuiswerken) kan het zijn dat je spieren stijf worden. Neem daarom af en toe de tijd om te rekken en strekken. Dit kun je doen met yoga-oefeningen. Via de GGD Appstore kun je de app Yoga met Evy of Yoga Studio downloaden.

Gezond eten

Thuis zijn en thuiswerken kan je dagritme flink in de war gooien. Dit kan ook invloed hebben op jouw eetpatroon. Naast slapen en bewegen, draagt gezond eten bij aan een optimale weerstand. Daarom is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Volgens De Schijf van Vijf doe je dat zo:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 g groenten en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta, -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie.
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Het is van belang om thuis zoveel mogelijk je normale eetpatroon aan te houden. Neem je normaal gesproken, bijvoorbeeld op je werk, geen koekje in de pauze? Probeer dit dan thuis ook niet te doen. Afleiding, bijvoorbeeld doorwerken terwijl je eet, kan ervoor zorgen dat je meer gaat eten dan normaal. Probeer daarom gedurende de dag je eetmomenten te plannen. Je bent dan even lekker weg van je computer en kan energie opdoen voor de rest van de dag.

Zorg goed voor jezelf, juist nu.